Sinterklaas en de Kerstman lijken dit jaar vrekkiger dan andere jaren. Zij zullen bij de aankopen voor de feestdagen vooral op zoek gaan naar aanbiedingen en tweedehands cadeaus.
Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van onderzoeksbureau Deloitte.
Volgens de onderzoekers gaat meer dan driekwart van de consumenten bij de decemberaankopen letten op aanbiedingen en wil een ruime meerderheid minder dure cadeaus geven. Daarnaast wil driekwart van de consumenten dit jaar vooral nuttige cadeaus geven. Bijna een vijfde komt met Sinterklaas en Kerstmis met tweedehands cadeautjes op de proppen. Ook huismerken blijken populair.
Volgens de onderzoekers zal er in december vooral op cadeaus bespaard worden en minder op levensmiddelen. Circa 27 procent van de consumenten denkt minder geld aan cadeautjes te zullen uitgeven.
Optimistisch
Toch zijn de winkeliers optimistisch. Detailhandel Nederland verwacht op basis van de eerste signalen van winkeliers met Sinterklaas een extra omzet van 465 miljoen euro. Dat is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Duidelijk is ook dat de consument ,,dit jaar bewust koopt en kiest voor speelwaarde, veiligheid en duurzaamheid”, aldus een woordvoerster.
Bij zowel kinderen als volwassenen zijn bordspellen volgens de detaillisten dit jaar weer zeer geliefd. Volwassenen kopen voor elkaar ook elektronische gadgets zoals mp3-spelers, maar ook de betere parfums en kleding, zoals hippe, warme sloffen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl